Pracodawcy bardzo często wymagają od kandydatów na stanowisko umiejętności pracy w grupie. Zespoły często składają się ze specjalistów o różnych kwalifikacjach zawodowych i osobowych – w większości na czele grupy pracującej nad jakimś projektem stawia się kierownika, ale nie zawsze jest to osoba, która ma umiejętności wystarczające do zapanowania nad grupą. Problem może pojawić się zwłaszcza wtedy, kiedy okaże się, że tak naprawdę często nie potrafimy docenić zalet pracy zespołowej.
Mity na temat pracy zespołowej
Są projekty, których nie możemy zrealizować w pojedynkę – często chodzi o takie sytuacje, w których do wykonania jakiegoś zadania potrzebne są różnorodne kompetencje. Mimo tego, że umiejętność pracy w grupie oceniana jest generalnie jako przydatna zdolność, nie zawsze w grupie pracuje się lepiej. Dlaczego?
Zgranie zespołu może stanowić zarówno o jego sile, jak i słabości. Oczywiście nic w tym złego, że dobrze dogadujemy się ze znajomymi z pracy, jednak zbyt duża zażyłość może sprawić, że chociaż na co dzień pracuje się nam przyjemnie i łatwiej, to w sytuacji wymagającej konfrontacji, może sprawić, że będziemy powstrzymywać się od wypowiadania opinii, które mogą zranić naszych kolegów. Może to utrudnić ocenę proponowanych rozwiązań i wymyślanie nowych, gdyż osoby mogą się bać, że urażą innych. Dodatkowo konflikty w takim gronie mogą znacznie utrudnić współpracę.
Grupa potrzebuje też lidera, bez niego często trudno zorganizować pracę, a jeżeli osoby nie akceptują zwierzchnictwa, mogą mimowolnie spowolnić pracę grupy lub uniemożliwić ją. Tym gorzej, jeżeli okaże się, że członkowie grupy w ogóle się nie dogadują – wówczas praca w zespole może powodować frustrację i zdenerwowanie.
O czym pamiętać, budując zespół?
Psychologowie biznesu uważa, że firmy często budują zespoły, w których osadzają silnego lidera wyróżniającego się z grupy. Może to spowodować zachwianie się siły zespołu, jeżeli lider zrezygnuje z pracy. Jedna dobra osoba nie czyni jeszcze zespołu. Warto pamiętać, że członkowie zespołu powinni uzupełniać się nie tylko w kwestii wiedzy, ale także cech osobowości. Jeden z nas ma problem z zapamiętywaniem różnych rzeczy, ale jest bardzo kreatywny, a drugi jest zorganizowany i pamięta o wszystkim, nawet zadaniach innych, chociaż nie jest tak pomysłowy, jak inni.
Dobrze zgrany zespół wymaga bardzo dobrej znajomości ludzkiej natury, psychologii i osobowości oraz zdolności osób zatrudnianych. Zdolny pracownik potrafi osiągać sukces we współpracy z jakimś zespołem, co nie znaczy, że w innym zespole będzie powodzić mu się równie dobrze. Wszystko zależy od dopasowania. Przeprowadzano nawet badania dotyczące powodzenia chirurgów oraz analityków biznesowych w ich pracy. Udowodniono, że chociaż ich zdolności nie ulegają pogorszeniu, kiedy zostają rozdzieleni ze swoim zespołem, z którym wcześniej osiągali sukcesy, chociaż często nie mają tak dobrych osiągnięć, jak wcześniej, kiedy współpracowali ze swoim zespołem. Kluczem do osiągnięcia sukcesu nie jest jedynie wyjątkowo uzdolniona osoba, ale całe jej środowisko.
Psychologiczna nowinka dla zatrudniających i pracowników
Warto być świadomym, że chociaż wiara we własne możliwości jest ważna, to nasz sukces często może być zasługą współpracy z innymi. Pamiętać o tym powinni także ci, którzy reprezentują jakąś firmę i zajmują się rekrutacją nowych talentów. Czy specjalista, którego wyciągniemy z jego zespołu, poradzi sobie równie dobrze w zmienionych warunkach pracy? Te wyjątkowe osoby są w stanie oczywiście podnieść wydajność pracy w grupie, tchnąć w nią energię – jednak sukces nie należy jedynie do nich. Jeżeli zespół nie będzie umieć ze sobą pracować, może się okazać, że nawet naprawdę zdolny lider nie sprawi, że projekty grupy będą się kończyć powodzeniem.
W pracy istotne jest zwracanie uwagi na to, jak dobrych pracowników mamy dookoła siebie, nawet jeżeli nie wyróżniają się na co dzień, nie są przebojowi lub bardziej zdecydowani niż inni. Często ich zdolności docenianie są dopiero po tym, gdy ich zabraknie.
Praca grupowa – tak czy nie?
Praca w grupie nie jest łatwa. Najważniejsza we współpracy jest komunikacja. Trudno współpracować z tymi, którzy nie potrafią słuchać. Zespół musi wypracować swój własny sposób działania. Niektórzy wolą się komunikować w inny sposób niż podczas najzwyklejszej rozmowy – np. są wzrokowcami i lepiej odbierają komunikaty pisane. Można więc zaproponować pracownikowi lub współpracownikowi sposób przekazywania sobie informacji.
Często nie potrafimy odnaleźć się w grupie. Nie jesteśmy pewni, jaką rolę powinniśmy grać. Możemy też być niezadowoleni, że inna osoba zajmuje się zadaniem, które sami chcielibyśmy wykonać. Miewamy problemy z pogodzeniem się z tym, że pewne rzeczy robi się w inny sposób, niż ten który uważamy za słuszny. Współpraca to wyzwanie, ale jeżeli nauczymy się cenić pracę i pomysły innych, możemy osiągnąć więcej niż w pojedynkę.
Relacje zawodowe to także relacje międzyludzkie – jeżeli pojawiają się jakieś problemy w pracy, warto jak zwykle spojrzeć na siebie – zastanowić się, czy jesteśmy dobrymi słuchaczami i czy przekazujemy komunikaty wyraźnie. Jeżeli będziemy świadomi własnego stylu komunikacji, całkiem możliwe, że uda nam się wypracować lepsze umiejętności lub zrozumieć drugą osobę i jej problemy z porozumieniem się z innymi.